Własność ogrodzenia a prawo do rozwieszania reklam

• Data: 2024-03-26 • Autor: Kamil Lewiński

Mam ogrodzoną działkę o długości ok. 80 m sąsiadującą z galerią handlową. W związku z wyborami samorządowymi właściciel galerii powiesił na ogrodzeniu banery bez mojej zgody, czy miał do tego prawo? Czy jako właściciel ogrodzenia mam prawo powiesić na nim reklamy, banery czy materiały wyborcze?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Własność ogrodzenia a prawo do rozwieszania reklam

Rozwieszanie reklam, ogłoszeń wyborczych bez zgody właściciela

Podstawowym uregulowaniem w zakresie wyborów samorządowych jest art. 495 Kodeksu wyborczego (K.w.), którego treść cytuję z podkreśleniem istotnych fragmentów:

Art. 495. [Umieszczanie materiałów wyborczych]

§ 1. Kto, w związku z wyborami:

1. umieszcza plakaty i hasła wyborcze na ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych, ogrodzeniach, latarniach, urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych i innych bez zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia,

2. przy ustawianiu własnych urządzeń ogłoszeniowych w celu prowadzenia kampanii wyborczej narusza obowiązujące przepisy porządkowe,

3. umieszcza plakaty i hasła wyborcze w taki sposób, że nie można ich usunąć bez powodowania szkód,

4. (utracił moc),

5. (utracił moc)

– podlega karze grzywny.

§ 2. Tej samej karze podlega:

1. pełnomocnik wyborczy, który w terminie 30 dni po dniu wyborów nie usunie plakatów i haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych ustawionych w celu prowadzenia kampanii, z zastrzeżeniem art. 110 § 6a;

2. osoba będąca redaktorem w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe, która dopuszcza do niewykonania obowiązku umieszczenia w informacjach, komunikatach, apelach i hasłach wyborczych, ogłaszanych w prasie drukowanej na koszt komitetów wyborczych wskazania przez kogo są opłacane i od kogo pochodzą.”

Zatem z przepisu tego wprost wynika ogólny zakaz umieszczania plakatów wyborczych na ogrodzeniach bez zgody właściciela, w tym przypadku należącego do Pana.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Uszkodzenie ogłoszenia lub jego bezprawne usunięcie

Na uwadze należy mieć jednak dodatkowo Kodeks wykroczeń, który w art. 67 § 1 wskazuje, że: „Kto umyślnie uszkadza lub usuwa ogłoszenie wystawione publicznie przez instytucję państwową, samorządową albo organizację społeczną lub też w inny sposób umyślnie uniemożliwia zaznajomienie się z takim ogłoszeniem, podlega karze aresztu albo grzywny”.

Sugerowałbym nieusuwanie samodzielnie takiego ogłoszenia, bowiem istnieje ryzyko, że to nie galeria, a organizacja społeczna odpowiada za powieszenie – co prawda, bez Pana zgody, ale ryzykowne może być usuwanie samemu takich ogłoszeń.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Wezwanie do usunięcia plakatu (baneru) wyborczego z ogrodzenia

Najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie Galerii lub komitetu wyborczego, który promuje danego kandydata do usunięcia plakatu, zamontowanego bez Pana zgody – to zabezpieczy Pana przed ewentualnym zarzutem nielegalnego usunięcia plakatu wyborczego.

Jeżeli natomiast chodzi o możliwość umieszczania przez Pana plakatów na własnym ogrodzeniu, to, co do zasady, jako właściciel ma Pan taką możliwość. Tutaj jednak na uwadze należy mieć, że w zależności od regionu może obowiązywać tzw. „uchwała krajobrazowa”, która podejmowana jest uchwałą przez radę danego miasta – może być podjęta, ale nie musi, i taka uchwała może regulować zasady zawieszania m.in. plakatów czy banerów. Na uwadze należy mieć także, że takie plakaty nie mogą stwarzać zagrożenia życia i zdrowia, bezpieczeństwu mienia czy ruchu drogowemu. Odnoszę się tutaj do plakatów, bowiem wszelkie inne instalacje, jak chociażby bilbordy etc, mogą wymagać dodatkowo także pozwolenia na budowę.

Jako, że każda gmina (miasto) może na swój sposób regulować zasady umieszczania reklam, chociażby poprzez podejmowanie uchwał krajobrazowych, dobrym rozwiązaniem zdaje się być kontakt z ratuszem, z działem zajmującym się architekturą (krajobrazem) i skonsultowanie czy przypadkiem Pana region nie jest objęty takimi miejscowymi regulacjami.

Przykłady

 

Spór sąsiedzki w małej miejscowości

Jan Kowalski, właściciel działki w małej miejscowości, miał problem z sąsiadem, który bez jego zgody zawiesił na ogrodzeniu Jana duży baner reklamujący lokalne warsztaty samochodowe. Jan, czując się pokrzywdzony, wezwał sąsiada do usunięcia banera, powołując się na fakt, że ogrodzenie należy do jego własności i nikt nie ma prawa bez jego zgody z niego korzystać. Spór zakończył się polubownie po interwencji wspólnej znajomej strony, która przekonała sąsiada do usunięcia banera.

 

Umieszczenie reklam przez firmę budowlaną

W dużym mieście, na obrzeżach nowo powstałego osiedla mieszkaniowego, firma budowlana, która była właścicielem części ogrodzenia, postanowiła wykorzystać tę przestrzeń do zawieszenia reklam swoich nowych projektów. Mieszkańcy osiedla, niezadowoleni z tego, że ich widok z okien został zasłonięty przez wielkie reklamy, zgłosili sprawę do zarządu osiedla. Zarząd, po konsultacjach prawnych, zwrócił się do firmy z prośbą o usunięcie reklam, argumentując, że mimo posiadania części ogrodzenia, firma musi przestrzegać pewnych norm współżycia społecznego i estetyki.

 

Kampania wyborcza w średniej wielkości mieście

Podczas ostatnich wyborów samorządowych, lokalny komitet wyborczy bez zgody właścicieli umieścił plakaty wyborcze na ogrodzeniach prywatnych posesji w średniej wielkości mieście. Jeden z właścicieli, który sprzeciwiał się takim działaniom, zgłosił naruszenie do lokalnego urzędu wyborczego, który nakazał komitetowi usunięcie plakatów. Właściciel dodatkowo zwrócił się do sądu, domagając się odszkodowania za naruszenie jego praw do własności. Sąd przychylił się do jego żądań, podkreślając znaczenie poszanowania własności prywatnej w trakcie kampanii wyborczych.

Te przypadki podkreślają znaczenie posiadania zgody właściciela przed umieszczeniem jakichkolwiek reklam czy materiałów wyborczych na czyjejś własności, a także konsekwencje prawne braku takiej zgody.

 

Podsumowanie

 

Umieszczanie reklam, banerów czy materiałów wyborczych na ogrodzeniach wymaga zawsze uzyskania zgody właściciela nieruchomości. Brak takiej zgody może prowadzić do konfliktów sąsiedzkich oraz skutkować odpowiedzialnością prawną. Właściciele ogrodzeń powinni być świadomi swoich praw i odpowiednio reagować w przypadku naruszeń, jednocześnie pamiętając o przestrzeganiu lokalnych przepisów dotyczących reklamowania w przestrzeni publicznej.

Oferta porad prawnych

 

Potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie nieautoryzowanego używania Twojego ogrodzenia do celów reklamowych? Skorzystaj z naszych usług porad prawnych online oraz profesjonalnego sporządzania pism, które pomogą Ci skutecznie chronić Twoje prawa jako właściciela nieruchomości. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń - Dz.U. 1971 nr 12 poz. 114
2. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy - Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112;

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »
Szukamy prawnika »